Nieuws & Blogs

5 aandachtspunten bij de selectie van een (nieuw) boekhoudpakket

Ben jij mkb’er en overweeg je een (nieuw) boekhoudpakket aan te schaffen? Neem dan onderstaande vragen mee in je afweging.

Utrecht, 

 

Ben jij mkb’er en overweeg je een (nieuw) boekhoudpakket aan te schaffen? Neem dan onderstaande vragen mee in je afweging. Dan zorg je ervoor dat je niet alleen de beste softwareoplossing selecteert, maar hier bovendien snel mee aan de slag kunt. 

1. Kan ik overal vandaan werken? 

Als ondernemer wil je niet gebonden zijn aan één werkplek, dus het boekhoudpakket moet in principe met elk apparaat vanaf elke plek benaderbaar zijn, zolang er maar een internetverbinding beschikbaar is. Zo maak je optimaal gebruik van je tijd en kun je zelfs als je ergens zit te wachten of onderweg bent - zolang je maar niet ‘aan het stuur zit’ - snel een factuur maken en versturen of even tussendoor je bankafschrift matchen met uitstaande betalingen.

2. Kan ik digitaal factureren?

Veel bedrijven versturen hun facturen nog steeds per post. Anderen printen de facturen eerst uit om ze vervolgens te scannen en te mailen als de klant graag een digitale factuur ontvangt. Zonde van de tijd, geld en inkt omdat een beetje boekhoudpakket rechtstreeks digitale facturen verstuurt (in pdf-formaat of desgewenst in UBL).

3. Hoe eenvoudig kan ik mijn boekhoudpakket aan laten sluiten op andere applicaties en mee laten groeien met mijn bedrijf?

Om snel aan de slag te kunnen met je boekhoudpakket en flexibel op allerlei ontwikkelingen te kunnen reageren, is het belangrijk dat je software kiest die eenvoudig te integreren is met andere (al dan niet branche-specifieke) apps en applicaties. 

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar een oplossing die met je mee kan groeien. Op het moment dat je een boekhoudpakket aanschaft, kun je nooit met 100% zekerheid zeggen hoe je bedrijf zich in de toekomst gaat ontwikkelen, maar je wilt voorkomen dat je om de zoveel jaar je boekhoudsoftware moet vervangen omdat je boekhouding ‘uit zijn voegen barst’.

4. Hoe snel/intuïtief kan ik aan de slag? 

Leuk als je gebruik kunt maken van een proefabonnement, maar wat als het, na het inloggen, niet duidelijk is hoe je het moet gebruiken en dat je ook niet weet waar je met je vragen terecht kunt? Veel softwareleveranciers laten je via een proefabonnement kennismaken met hun boekhoudoplossing. Houd daarbij goed in de gaten dat de gebruiksvriendelijkheid van de oplossing en de snelheid van de helpdesk bepalen hoe snel je daadwerkelijk up & running bent met het nieuwe pakket. 

5. Werkt mijn accountant met dezelfde software?

Als je accountant met hetzelfde boekhoudpakket werkt, kun je eenvoudiger online samenwerken en hoeven dingen niet dubbel te worden gedaan. Het wordt helemaal handig als de software je toestaat tegelijkertijd in dezelfde administratie te werken. Doordat je accountant minder (dubbel) hoeft te administreren, houdt hij/zij meer tijd over voor het geven van goed advies en/of het signaleren van ontwikkelingen die op korte of langere termijn belangrijk voor jouw onderneming kunnen zijn. 

Al met al zijn er verschillende overwegingen. Wil je eerst een boekhoudpakket proberen? Probeer Unit4 Multivers 30 dagen gratis (geheel vrijblijvend). 

Mediabibliotheek

Social Media

Contact

Marije Dippel

Communications Manager

marije.dippel@unit4.com

Twitter